Select Page

10 spôsobov ako byť emocionálne inteligentnejší

10 spôsobov ako byť emocionálne inteligentnejší

Poznáte ľudí vo svojom okolí, ktorí sú pokojní v každej situácii? Niekoho, kto je stále šťastný a neháda sa s druhými? Takíto ľudia sú emocionálne inteligentní. A verte, je to skvelá vlastnosť. Emocionálna vyspelosť je jednou z najdôležitejších vecí vo vzťahoch, ktoré máte k ostatným ľudom a dokonca aj vo vzťahu k sebe. To znamená, že máte zorganizované myšlienky a máte schopnosť prispôsobiť sa všetkému, pričom rešpektujete a vciťujete sa do ostatných ľudí.

Psychológ Kim Chronister tvrdí:

Emocionálna inteligencia je schopnosť identifikovať vlastné pocity ako aj pocity ostatných a vžiť sa do nich. Je to aj o ovládaní svojich pocitov a regulovaní napríklad naštvanosti, smútku alebo strachu. Skladá sa zo štyroch častí a to: sebavedomie, sebaovládanie, sociálne vedomie a vzťahové ovládanie ( alebo ovládanie vzťahu ).

Venovanie sa emóciám je dôležité pre mentálne zdravie, psychické zdravie, pre dobré vzťahy, ale aj pre vašu kariéru. Ak im nevenujete dostatok pozornosti, môže to prerásť až do nekonečného stresu a do depresií.

Prečítajte si pár tipov pre zlepšenie emocionálnej inteligencie:

1. Buďte asertívny, nech sa deje čokoľvek

Spomeňte si na situáciu, kedy ste boli nešťastný kvôli práci, strate priateľov, alebo keď ste boli obvinený z niečoho, čo ste neurobili. Asi ste sa necítili dobre a potom ste na to mysleli ešte veľmi dlho. To preto, že je ťažké byť asertívny, ak sa chcete cítiť rešpektovaný. Asertívni ľudia môžu mať pozitívne dopady na emócie iných. Tak sa teda začnite starať o svoje emócie a pocity.

2. Skúste byť čo najviac empatický

Emocionálna inteligencia nie je iba o poznaní svojich pocitov a emócií, ale aj o poznaní pocitov a emócií druhých. Empatia sa vám zíde pri priateľoch alebo v práci. Zvýšenie schopnosti empatie vám môže pomôcť zblížiť sa s ostatnými a podporiť ich, keď to bude treba a vyhnúť sa tak hádkam vo vašom osobnom či pracovnom živote. Určite je to schopnosť, ktorá stojí za to.

3. Povedzte ľudom, že ich máte radi

Ak chcete zdravé vzťahy, možnosťou ako to docieliť je, že budete k ľudom otvorený – otvorený svojimi myšlienkami, úvahami, názormi a úplne otvorený svojim emóciám. Ak bude aj druhá osoba ku vám otvorená, potom sa váš vzťah posunie na úplne iný level.

4. Zotavte sa po problémoch

Jedna a tá istá vec sa môže stať dvom ľuďom, ale ten menej vyspelý z nich môže túto situáciu znášať oveľa horšie, ako ten druhý. Určite je oveľa lepšie reagovať na všetko pozitívne, pretože vám to môže pomôcť dať sa naspäť dohromady.

5. Hľadajte riešenie, nie argumenty

Povedzme, že vám šéf dnes vynadá za zle odvedenú prácu. Môžete zareagovať kričaním a nadávaním, alebo môžete zareagovať pasívne a nájsť riešenie na problém spoločne. Keď ste na niekoho naštvaný, neriešte to zbrklo, radšej zostaňte v pokoji. Treba tréning, no neskôr to bude automatické.

6. V stresových situáciách zostaňte v kľude

Ľudia, ktorí nevedia ako ovládať svoje emócie sú výbušní a keď sú pod stresom, pokazia takmer všetko. Neprospieva im to, ale ani ostatným navôkol. Emocionálne vyspelí ľudia zostávajú kľudní aj pod stresom a rýchlo sa ukľudnia, keď ich niečo nahnevá a tak isto si nebudú vylievať zlosť na ostatných.

7. Prežívajte všetky tie šialené emócie

Ak rozmýšľate nad všetkým možným aj nemožným, neprestávajte a nevypínajte svoju myseľ. Neničte svoje ilúzie skôr, ako ich dôkladne premyslíte. Zdravé myšlienky vám často poskytnú aj vám neznáme emócie, ba dokonca až rozkoš.

8. Buďte vďačný

Emocionálne vyspelí ľudia sú schopní byť vďační za všetko, čo majú a čo dosiahli vo svojom živote. To je dôvod, prečo by ste si aj vy mali vybudovať schopnosť vďačnosti a preto byť vďačný aj za málo. Jedným spôsobom, ako si vybudovať túto vlastnosť je založiť si notes a každé ráno predtým ako niečo spravíte, tak si napíšte aspoň 5 vecí, za ktoré ste vďačný. Pomôže vám to byť viac pozitívny a motivuje vás to počas celého dňa.

9. Snažte sa byť viac všímavý

Všímavosť nie je iba dobrý spôsob ako ľahšie žiť, ale môže vám pomôcť v stresových situáciách. Ako hovorí psychológ K. Chronister:

Veci ako joga a meditácia znižujú stres, čo vám pomôže pri ovládaní emócií.

A ovládané emócie je to, čo potrebujete.

10. Prispôsobte sa zmenám

Keď ľudia prijímajú zmenu, buď sa s tým zmieria alebo budú odporovať. A čo myslíte, ktorá z týchto postojov je lepší pre emocionálne vyspelých? Lepšie je sa so zmenou zmieriť.

Veľa vecí vplýva na prispôsobenie sa, nie len emocionálna vyspelosť, ale tí vyspelejší sa neboja zmien či už väčších alebo menších. Chápu, že zmena je dôležitou súčasťou života a každý nejakú v živote prežije.

Uchovajte tieto tipy v hlave a dúfajte, že aj vy budete emocionálne vyspelejší.

 

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

KONTAKT

  • E-mail: info@lajf.sk

zdravie/fitness