Select Page

Ako sa lepšie sústrediť?

Ako sa lepšie sústrediť?

 

Sedíš, prsty pripravené na ťukanie do klávesnice, šálka silnej kávy pripravená, stôl uprataný – už len začať! Ó, možno by som mala poliať kvety, vyzerajú povädnuto… hm, ako je vonku krásne… dám si skorú večeru? Natiahnem sa trochu na gauč, veď mám ešte čas…

Aj u vás to občas vyzerá podobne? Či už máte homeoffice alebo sedíte v kancelárii, či píšete diplomovku alebo potrebujete odpovedať na peknú kôpku „mejlov“ – musíte sa sústrediť. Naša myseľ má pri nepríjemných či nudných záležitostiach tendenciu utekať od toho, na čo sa potrebujeme sústrediť.

„Buďme k sebe úprimní. Málokedy sme tak nadšení prácou, že sa bez väčšej námahy sústredíme aj 2 hodiny.“

A tak prirodzene hľadáme spôsob, ako sa lepšie sústrediť. Je niekoľko zaručených tipov, ktoré vám s problémom pomôžu. Sú však účinné len vtedy, ak v nich nepodvádzate 😊

1. Ciele

Mnohí z nás majú len približnú predstavu o povinnostiach, ktoré nás čakajú. Chaoticky prebiehame z úlohy na úlohu, čosi odložíme na neskôr, pustíme sa do niečoho ďalšieho na nejaký momentálny popud mysle. Za takouto prácou však nie sú reálne výsledky. Je to len zhluk drobných snažení nedotiahnutých do konca.

Stanovte si preto dosiahnuteľné ciele. Postupne si naplánujte kroky k tomuto cieľu, lepšie tak uvidíte, či skutočne k cieľu smerujete. Lepšie sa budete sústrediť na aktivity, ktoré k cieľu povedú.

Plánovanie cieľov

2. Návyky

Sústredeniu výrazne pomôže, ak si vytvoríte návyk. Navyknúť si na niečo znamená, že nebudete musieť na prácu či úlohu vyvíjať toľko úsilia ako predtým. Váš mozog už nebude tak namietať a k úlohe pristúpite so samozrejmosťou.

Návykom môže byť napríklad upratanie si pracovného stola, vypnutie internetu pred prácou, aj to, keď si „sadáte za prácu“ každý deň v tom istom čase a pod. Každý z nás si môže vytvoriť také návyky, ktoré mu sedia a pomáhajú najlepšie.

Tvorba návykov

3. Prestávky

Iste budete súhlasiť s tým, že prestávky sú veľmi dôležité. Nesmú byť však príliš dlhé, pretože by nabúrali našu koncentráciu. Krátku prestávku môžete využiť na občerstvenie sa vodou či na zopár cvikov na uvoľnenie chrbtice.

Nemajte pocit, že tým strácate čas. Váš výkon síce môže byť spočiatku ohromujúci s troma hodinami sústredenia sa, všetko si však berie svoju daň. Prestávku potrebuje vaše telo aj myseľ. Naučíte sa sústrediť v zdravej miere tak, aby ste nevyčerpali zásoby energie.

Prestávky na občerstvenie, pretiahnutie svalov

4. Vizualizácia

Vizualizujte si situáciu, kedy ste prácu či úlohu dokončili. Predstavte si, čo všetko príjemné môžete potom robiť, predstavte si, ako sa budete cítiť, ako budete relaxovať. Do celého procesu tak zaradíte aj emócie, vďaka ktorým dokážeme pri úlohách zotrvať dlhšie a s väčším sústredením.

Určite ste si sami na sebe všimli, že ak čítate alebo robíte niečo, čo vás skutočne baví, rýchlo vám pri tom ubieha čas a navyše – nemáte problém sa na to sústrediť. Takto emočne by ste mali brať aj svoje ciele a úlohy. Položte si otázku: PREČO to robíte, aký cieľ tým dosiahnete, čo dobré sa vám vďaka tomu udeje, čo vám prinesie splnenie úlohy. Pokojne si to aj napíšte, v mozgu vám to tak zostane dlhšie.

Ak tieto body aplikujete, určite uvidíte pozitívne zmeny vo vašom sústredení sa. Stanovte si ciele, sústreďte sa na ne, vytvorte si pozitívne návyky, ktoré uľahčia koncentráciu, doprajte si aj prestávky a oddych a vizualizujte si skvelý pocit z dokončenej práce. Žiada si to aj pozitívne myslenie, motivovanie samého seba.

„V podstate sa k sústredeniu musíme vychovať, a to chce úsilie.“

O autorovi

Jana Kovková

Dívam sa tam, kam veľa ľudí nedovidí. Zvedavo, dychtivo objavujem nepoznané, vtláčam do textov originálnosť pohľadu. Nie som Dickens, Tolstoj alebo Rowlingová, ale som Kovková.

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

KONTAKT

  • E-mail: info@lajf.sk

zdravie/fitness